salmanshahr.com

  • افزايش سايز فونت
  • پيشفرض سايز فونت
  • كاهش سايز فونت
صفحه نخست اخبار تاریخــی پيامبراني كه در خاك ايران آرميده اند

پيامبراني كه در خاك ايران آرميده اند

پست الكترونيكي چاپ پي دي اف

پيامبراني كه در خاك ايران آرميده اند

در دوران شكوهمند حكومت هخامشيان با وجود اعتقاد كوروش كبير به آئين زردشتي و يكتا پرستي ، قوم بنی اسرائیل که در اسارت بخت النصر پادشاه بابل بود با پيروزي معجزه وار كوروش كبير بر سرزمين  و شهر بزرگ بابل ، همه اسيران و يهوديان اسير به دستور كوروش شاه هخامنشي آزاد شدند . اكثريهوديان آزاد شده به دليل امنيت و آباداني سرزمين ايران  در سايه لشگريان پيروزمند هخامنشي وارد ايران شدند و ساليان متمادي در ايران ساكن گرديدند، در آن میان پیامبران و بزرگان زیادی دیده می‌شوند كه عده اي از آنان اكنون در خاك ايران آراميده اند. در ادامه  تاريخ برخي از بزرگان يهود توانستند به لحاظ قابليتهائي كه در زمينه قضاوت وحكميت وپيشگوئي ومشاوره و تعبير خواب داشتند وارد دربار حكومتي هخامنشيان و ساسانيان شده وضمن همكاري با شاهان منافع قوم يهود را در داخل ايران وباز پس گرفتن سرزمين موعود بني اسرائيل و بازسازي مكان مقدس هيكل كعبه اول خداپرستان جهان قديم وبازگردانيدن كليه اشياء گرانبهاي مقدس به آنجا سرزمين اورشليم را به ارمغان آورند.در ادامه پيامبراني كه بنا به روايات و اعتقادات فرهنگي و مذهبي ايرانيان در خاك كشور اسلامي ايران آرميده اند و با احترام با آنان رفتار ميشود به شما معرفي ميكنيم:

سلام، سلوم، سهولی، القیا

سلام سلوم سمولی ( سهولی ) و القیا چهار نبی ایی هستند که در هویت آنها محل اختلاف است  از سوئي گفته میشود که آنها همان عزریا حنینا و میشائیل یاران دانیال نبی هستند که در الحاقات کتاب دانیال در کتب اپوکریفایی عهد قدیم بخشی به نام غزال سه جوان یا مناجات عزریا به آنها نسبت داده میشود. این جوانان افرادی پرهیزگار بودند و هنگامی که نبوکد نصر آنها را بر آن داشت تا دربرابر تمثال او کرنش کنند آنها سرباز زدند و نبوکد نصر آنها را در آتش انداخت و آنها سالم و سلامت از آتش بیرون آمدند.  و از سوي ديگر گفته ميشود اين پيامبران همزمان با اصحاب کهف می‌زیسته‌‌اند. زمان مرگشان با یکدیگر متفاوت بوده ولی یارانشان بعد از دفن اولین پیامبر در این مکان، بقیه را هم در کنار او دفن کردند.
مرقد این چهار نبی در خیابان پیغمبریه قزوین قرار دارد.

 

 

یوشع

بر طبق نظر برخی از تاریخ‌نویسان حضرت یوشع توسط کوروش از اسارت بخت النصر نجات یافت و به ایران آمد.
حضرت یوشع در گورستان تاریخی تخت فولاد اصفهان که قدمتش به پیش از اسلام می‌رسد و در خیابان امام سجاد قرار دارد، مدفون است.
محوطه‌‌ای که یوشع نبی در آن دفن است به لسان الارض معروف است.
لسان الارض مکانی است که می‌گویند هنگام عبور امام حسن‌مجتبی(ع) زمین با امام سخن گفت و آمدن دشمن را به اطلاع آن حضرت رساند. 

 

باحزقيل

این بقعه در خیابان سی‌متری شریعتی، كوچه جنب مسجد سید نورالله، در شهرستان دزفول واقع شده است.بقعه حزقیل نبی را مدفن یا قدمگاه حضرت حزقیل مي دانند كه پدر بزگوار دانیال نبی بوده است. در قرآن از او به نام ذوالكفل ذكری به میان آمده است. متاسفانه بدلیل بازسازی كامل اثری از قدمت در آن دید.نمی‌شود.
سومین پیامبر بعد از موسى ، حزقیل (ذوالكفل ) بود. حزقیل ، پیامبرى بود با خردى تابناك. صبرى شگرف و در ردیف ادریس و اسماعیل.
در روزگارى كه او بر عده اى از بني اسرائيل پيامبري مي فرمود، دشمني خطرناك از پادشاهان قلمرو مجاور او ، به بني اسرائيل حمله ور شد .
او بنا به وظیفه پیامبرى ، امر به جهاد و دفاع فرمود و مردم  به فرمان او گردن نهادند، اما سخت با اكراه .
ميدان جنگ ، در هاموني بيرون شهر واقع بود كه از دوطرف ، هم از ناحيه دشمن و هم از جانب ياران حزقيل ، به تپه هايي منتهي مي شد.

 حزقيل سپاه خود را در برابر دشمن به دقت اراست، به سبك جنگهاي آن روز، طلایه در پیش ، ميمنه و ميسره در دو جانب، قلب در وسط و عقبدار در پشت سر ، و سپاه او فرق در سلاح بود، با تیغهاى آخته و زوبین و تیر و نیزه . اما سپاه دشمن بیشتر و آماده تر به نظر مى رسید. ضعف ايمان در سپاه حزقيل از يك سو و قدرت ظاهري سپاه دشمن و پچ و پچ ها و دمدمه هاي ياس آور منافقان از سوي ديگر، كم كم آرامش را از سپاه حزقيل گرفت و آنگاه كه جنگ آغاز شود ، نخست سربازان از موخره سپاه گريختند و سپس تمام لشگر رو به فرار گذاشت.حزقيل ، هرچه آنان را به مقاومت دليرانه در برابر دشمن تشويق كرد، سودي نبخشيد.آنان ننگ و خواري را بر دليري و بردباري ترجيح دادند.

دشمن كه حریفى در برابر خود نیافت ، از همان راه كه آمده بود بازگشت. حزقيل سپاه خود را نفرين كرد و خدا همه آنان را ، با اسبهائيكه بر آن سوار بودند را هلاك فرمود.حزقيل كه از پس آنان روان بود، آنان را در صحراي پيش روي ، هلاك شده يافت. منظره دلخراش آن سپاه انبوه از يك سو و رافت و مهرباني پيامبرانه حزقيل از سوي ديگر ، دل او را سخت به درد آورد و با خداوند به مناجات پرداخت: پروردگارا ؛ هر چند من بر آنان خشمگين شدم و آنان از فرمان مقدس جهاد تن زدند. اما به هر حال از بندگان تو و پرستندگان ذات بزرگوار و عزيز تو بودند. از تو به تضرع خواستارم كه بر آنان رحمت آوري و ايشان را ببخشائي!‌
خداوند بزرگ و مهربان ، دعاي آن بزرگوار را پذيرفت و همه آنان را، ديگر بار زنده ساخت.

شعیا

یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است که نسبتش به حضرت یعقوب می‌رسد. محل سکونت ایشان در بیت‌المقدس بوده و قبل از حضرت زکریا به رسالت مبعوث شدند.
آرامگاه شعیای نبی، جنب امامزاده اسماعیل در حاشیه خیابان هاتف اصفهانی قرار دارد. بر جانب شمالی مرقد شعیای نبی، کتیبه‌ای به خط نستعلیق از دوره شاه سلطان حسین صفوی موجود است که نخستین مسجد بزرگ ساخته شده در اصفهان را مسجد شعیا معرفی می‌کند و نیز حکایت دارد از اینکه مسجد مزبور را ابوالعباس مفتی در دوره خلافت علی بن ابی‌طالب(ع) بنا کرده و آلب ارسلان آن را تعمیر کرده است.

 

حیقوق

هم با تلفظ حیقوق و هم با تلفظ حبقوق وجود دارد.
حیقوق به معنی “در بغل کشیده شده” است. حیقوق این نام را بدان جهت یافت که در طفولیت به علت مریضی از دنیا رفت و حضرت الیاس(ع) او را در بغل گرفت و دعا کرد و از خداوند حیات و زندگی وی را طلب کرد و او زنده شد. 


 

حیقوق نبی یکی از پیامبران بنی اسرائیل و نگهبان معبد سلیمان در اورشلیم بوده و نامش در عهد عتیق آمده است.
حیقوق نبی پس از شعیا نبی به رسالت مبعوث شد.
وی سال‌های درازی در اسارت بخت النصر بود و پس از فتح بابل به دست کوروش به همراه دانیال نبی به ایران آمد. او در همدان اقامت گزید و پس از فوت در تویسرکان مدفون شد.
بقعه حیقوق نبی در جنوب غربی شهر تویسرکان واقع شده است.

 

حجی

وی در دوران سلطنت داریوش کبیر می‌زیسته است. در تورات نام آن حضرت “حکی” آمده و به معنای “مسرور” است.
این پیامبر هم زمان با مردخای بوده است و مقام ارجمندي نيز در دربار حكومتي داشته است.
مقبره این پیامبر در همدان در نزدیکی میدان امام خمینی، داخل بازار در راسته پیغمبر و داخل مسجد پیغمبر قرار دارد.    

 

قیدار

حضرت قیدار جد سی‌ام حضرت محمد(ص) است.
در تاریخ یعقوبی آمده است: حضرت اسماعیل دوازده پسر داشت که بزرگترین آنها حضرت قیدار بود و پس از وفات حضرت اسماعیل، قیدار نبی مردم را به توحید دعوت می‌کند.
قیدار به معنای سیاه‌پوست است.
مرقد آن حضرت در شهرستان خدابنده (قیدار) از استان زنجان قرار دارد.     

 

دانیال نبي

از انبیای بزرگ الهی است. وی از نسل حضرت داوود و بعثت پیامبر اسلام را پیشگویی کرده است.
لفظ دانیال در زبان عبری به معنای “خدا حاکم من است ” به شمار می‌رود.
او از جمله کسانی بود که به دست بخت النصر اسیر و در بابل زندانی شده بود.

دانیال نبی همزمان با کوروش کبیر و داریوش اول بوده است.و با توجه به حكمت در قضاوت و تعبير خواب و پيشگوئي و تحليل وقايع توانست حكيم وقاصي شهر شوش و امين و مشاور دربار هخامنشي گردد

 

دانيال نبي مسبب بازگشت  آزادي كامل يهوديان و بازگردانيدن اشياء گرانبها ي مكان مقدس هيكل به اورشليم و بازسازي آن سرزمين ميباشد. كه در راه رسيدن به سرزمين موعود بني اسرائيل از دنيا ميرود .

حضرت دانيال (ع) در بيت المقدس متولد شد و در سن 12 سالگي بود که سپاه بخت النصر، پادشاه بابل به سرزمين بيت المقدس حمله و آن سرزمين را فتح کرد به رسم آن زمان تعداد زيادي از مردم آن سرزمين از جمله حضرت دانيال را به همراه خود به اسارت برد.

پادشاه در ابتدا دستور داد تا تعدادي از افرادي را که به اسارت برده اند انتخاب کرده و به آنها تعليم داده شود تا در آينده از آنها در دربار استفاده کنند و يکي از کسانيکه انتخاب شد حضرت دانيال (ع) بود.

در اين مدت، روزي پادشاه بابل خوابي ديد و تمام خوابگزاران از تعبير آن خواب عاجز ماندند و پادشاه دستور داد تا همه آنها را بکشند.

خبر به گوش حضرت دانيال (ع) رسيد او به مامورين سلطنتي گفت که مي تواند خواب را تعبير کند. حضرت دانيال را پيش پادشاه بردند و پادشاه به او گفت که تو هم بايد خواب را تعريف کني هم اينکه آن را تعبير کني و دانيال پذيرفت و او خواب را براي پادشاه تعبير کرد و به همين سبب مورد احترام واقع شد.

زمان گذشت تا اينکه کوروش، پادشاه ايران به بابل حمله کرد و توانست بابل را فتح و يهوديان را از اسارت حکومت بابل آزاد کند و دانيال (ع) را به همراه خود به ايران آورد و در دربار پادشاهي ايران نيز مورد تکريم قرار گرفت در اين مدت حضرت دانيال مي توانست به طور مستقيم و بدون اجازه و وقت قبلي با پادشاه ديدار کند و مي توان گفت که به عنوان دومين فرد مملکتي محسوب مي شد.    

بعد از مرگ کوروش يک دوره کوتاه در زمان بردياي دروغين به وجود مي آيد که در تاريخ چيزي از دانيال (ع) نيامده است اما بعد از روي کار آمدن داريوش دوباره حضرت دانيال (ع) باز به همان مقام و مرتبه رفيع دست پيدا مي کند تا اينکه احتمالا در سن 83 يا 85 سالگي دار فاني را وداع مي کند و به رسم  بزرگان آن زمان جسد آن حضرت را به صورت موميايي شده در همين منطقه که هم اکنون آستان آن بزرگوار است نگهداري مي شده و بالاي سر آن جعبه اي قرار داشته که هر کس احتياج به پول پيدا مي کرد از آن جعبه به قرض مي برده و بعد از اينکه مشکلاتش برطرف مي شده دوباره قرض را پس مي داد.     

 

در سال 16هجري قمري بعد از پايان آخرين جنگ بين سپاه اسلام و ايرانيان (جنگ شوشتر يا جنگ هرمزان) فرمانده سپاه اسلام در هنگام بازگشت، جسد موميايي شده اي را مي بيند و از مردم در خصوص آن سئوال مي کند. مردم که از مقام و مرتبه حضرت آگاهي نداشته اند، مي گويند چيزي

نيست که به درد شما بخورد هر وقت ما احتياج به باران داشته باشيم اين جسد را از آلونک بيرون مي آوريم و به حکم خداوند باران مي بارد و هر وقت آن را داخل مي گذاريم بارش باران تمام مي شود.

فرمانده سپاه اسلام به خليفه وقت نامه مي نويسد که جسدي موميايي شده در شيشه اي بلورين در منطقه شوش پيدا شده است. خليفه از شناسايي آن عاجز مي ماند به نزد حضرت علي (ع) مي روند و جريان را سئوال مي کنند. ردم که از مقام و مرتبه حضرت آگاهي نداشته اند، مي گويند چيزي نيست که به درد شما بخورد هر وقت ما احتياج به باران داشته باشيم اين جسد را از آلونک بيرون مي آوريم و به حکم خداوند باران مي بارد و هر وقت آن را داخل مي گذاريم بارش باران تمام مي شود.

فرمانده سپاه اسلام به خليفه وقت نامه مي نويسد که جسدي موميايي شده در شيشه اي بلورين در منطقه شوش پيدا شده است. خليفه از شناسايي آن عاجز مي ماند به نزد حضرت علي (ع) مي روند و جريان را سئوال مي کنند. حضرت علي (ع) مي فرمايد که اين جسد برادرم حضرت دانيال است و دستور مي دهد آن جسد را به روش مسلمين غسل دهند و سپس کفن کنند و رو به قبله دفن نمايند (احتمالا بعد از پيامبر اسلام تنها پيامبري است که رو به کعبه دفن شده زيرا تمام پيامبر قبل از او رو به قدس دفن هستند) و همچنين دستور داد آب رودخانه را از روي قبر عبور دهند تا نگهباني باشد براي قبر، تا دست کسي به آن نرسد.

همچنين حضرت علي (ع)حديثي مي فرمايد: «من زار اخي دانيال کمن زارني؛ يعني هر کس برادرم دانيال را زيارت کند مرا زيارت کرده است». همچنين حضرت محمد (ص) مي فرمايد: «من لم يقدر علي زيارتي فليزر قبر اخي دانيال؛ يعني هر کس قادر به زيارت من نيست زيارت کند قبر براردم دانيال را» (درک: سفسنه البحار جلد 3 صفحه 351) در جاي ديگر باز پيامبر مي فرمايد: «من دل الي دانيال فبشروه بالجنه؛ يعني هر کس مردم را دلالت بدهد به زيارت دانيال به بشارت بهشت را مي دهم» (مدرک: تاريخ انبيا - جلد دوم )

در برخي کتابهاي شيعيان آمده است که در زمان ظهور حضرت مهدي (عج) چهار پيغمبر در رکاب آن حضرت شمشير خواهند زد و رجعت خواهند کرد که يکي از آن پيامبران حضرت دانيال نبي (ع) است که فرماندهي سپاه امام مهدي (عج) را که به سوي شرق حرکت مي کند به عهده خواهد داشت و پيروزيهاي بزرگي نصيب خود خواهد کرد.

اشموئيل 

آرامگاه مطهر اشموئیل نبی«ع» با بیش از 2800 سال قدمت در ساوه همچنان نیایشگاه بندگان موحد و یكتاپرست خداست

 

اشموئیل نبی«ع» از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل است و بارگاه وی در شهرستان ساوه و دریازده كیلومتری جاده بوئین زهرا قرار گرفته است

سام و لام


طبق اعتقادات مردم سمنان و همچنین طبق مفاد کتیبه موجود، دو نفر از فرزندان نوح به نام‌های سام‌النبی و لام النبی در محلی در نزیکی سمنان دفن شده‌اند.
  بقعه پیغمبران سمنان در ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سمنان بر فراز کوه مرتفعی قرار دارد. برای رسیدن به این بقعه هم از روستای “درجزین” در نزدیکی سنگسر و هم از جاده اصلی سمنان به دامغان (پلیس‌راه) می‌توان انتخاب مسیر کرد. این جاده خاکی و سنگلاخ است.   

خالد بن سنان عبسي

زیارتگاه خالدنبی (ع) که بر برفراز کوههای گوگجه داغ روستای گچی سو - در شرق شهرستان کلاله در استان گلستان واقع شده شامل آرامگاه خالد نبی،بقعه عالم بابا،بقعه چوپان عطا،گورستان و چشمه خضردندان است.

آرامگاه خالد نبی (خالد بن سنان) ، پير مقدسی که مقبره اش بر قله کوه گوکچه داغ قرار دارد يکی از مهم ترين زيارتگاه های ترکمن ها محسوب می شود. مقبره چوپان آقا ، خادم و چوپان خالد نبی در پايين پای پير نيز زيارتگاه معتقدان است. در جوار اين آرامگاه گورستانی باستانی واقع است که بر بالای گورهای آن سنگ هايی تراشيده  (اغلب) به شکل شاخ قوچ ، نماد ستايش نياکان و نشانه قدرت و برکت ديده می شود. درباره اين علامت ها روايات متفاوتی وجود دارد. برخی آنان را پيکره سنگ شده دشمنان خالد نبی که گرفتار خشم خداوند شدند و گروهی ديگر آنان را ياران پير می پندارند که به امر خداوند برای مصون ماندن از دشمنان به سنگ تبديل شده اند. در اين روايت خالدنبی که يکی از انبيا است از دست قوم خورشيد به اين محل پناه می آورد و با يارانش ، به خواست خداوند به شکل سنگ در می آيند تا اسير دشمنان نشوند. ترکمن ها کرامات و معجزات بسياری را به خالد نبی نسبت می دهند و اين باره داستان ها دارند.

 

اسم كامل اين پيامبر، خالد بن سنان عبسي است. ايشان شريعت حضرت عيسي را تبليغ مي‌كردند. وي آخرین پیامبر تبلیغی دین مسیحیت است که در سال 530 میلادی به ظهور میرسد.محل ظهور خالدنبی بلاد عدن در کشور یمن کنونی میباشد.

نسب وي به حضرت اسماعيل فرزند ابراهيم (ع) مي‌رسد و يكي از پيامبراني است كه به بعثت حضرت محمد (ص) بشارت داده و در دوران فترت مي‌زيسته است. دوره فترت به فاصله بين بعثت حضرت عيسي تا بعثت حضرت محمد بن عبدالله اطلاق مي‌شود.

بر طبق برخي از آيات و احاديث، در دوران فترت، پيامبري به رسالت مبعوث نشده است.  هرچند بر اساس نظر مفسرين، در اين مدت چهار نبي از طرف خداوند مامور تبليغ دين حضرت عيسي شدند كه سه نفر از‌ آنان از بني‌اسرائيل و به نام‌هاي شمعون، يوحنا، يونس معرفي شده‌اند و چهارمين‌شان عرب بوده و به نام خالدبن سنان عبسي معروف است.  

ظاهرا خالد بن سنان معاصر انوشيروان بوده و در سرزمين بني‌غطفان زندگي مي‌كرده است.
روايت است كه دختر خالد بن سنان به نام محياه به محضر حضرت محمد رسيده است.

در طايفه عرب به غير از حضرت رسول و حضرت خالد بن سنان هيچ پيامبري نيست و مي‌توان گفت كه از بين اعراب فقط اين دو نفر به پيامبري برگزيده شده‌اند و بقيه پيامبران از قوم بني‌اسرائيل هستند.

 

 مردخای  

استرو مردخای، دو یهودی هستند که در نزد یهودیان مقام بالایی دارند، تا جایی که از آنان به عنوان ناجیان  قوم یهود یاد می‌شود.

به همین جهت این بنا (مقبره استر و مردخای در همدان)  یکی از مراکز عبادی و به عبارتی دومین مرکز مهم عبادی یهودیان است.

نام اصلي استر، هدسه بوده، اما چون به طرز شگفت آوري زيبا و خوش سيما بوده است، نام استر يعني ستاره را بر وي نهاده‌اند. وي يكي از همسران خشايار شاه هخامنشي بود

مردخاي نبي به علت هوشياري و ذكاوت چند بار توطعه هائي بر عليه خشايارشاه  را از طريق استر به اطلاع پاشاه رسانيده و موجب گرديد تا مردخاي نبي بتواند يكي از معدود يهوديان دربار گردد تا از حقوق يهوديان شوش حمايت كرده و از كشتار يهوديان شوش توسط افراطيون جلوگيري كرده و از پادشاه مجوز تاسيس اولين مدرسه يهوديان را در شوش اخذ و راه انداري نمود

استر دختر فردي به نام ابي حايل بوده كه در حدود 500 سال قبل از ميلاد مسيح در سرزمين پارس به دنيا آمده و بعد از فوت پدر و مادرش، داییش (مرخاي) سرپرستي او را بر عهده گرفته است.

مقبره استر و مردخاي در مركز شهر همدان قرار دارد. مصالح ساختماني بناي اين مقبره از سنگ و آجر است و به سبك بناهاي اسلامي ساخته شده است.

قسمت‌هاي مختلف بنا شامل مدخل ورودي، دهليز، مقبره، ايوان و شاه نشين است. يك جلد كتاب آسماني تورات كه قدمت بالايي دارد و بر پوست آهو نوشته شده است، در حفاظ استوانه‌اي شكلي، در سازمان ميراث فرهنگي استان نگهداري مي‌شود.

از شكل ظاهري و سبك معماري اين اثر، چنين برمي آيد، كه ساختمان فعلي آن در قرن هفتم هجري روي ساختمان قديمي‌تري كه متعلق به قرن سوم هجري بوده است، بنا شده است.

در وسط فضاي مربع شكل مقبره‌ها، دو صندوق منبت‌كاري شده زيبا بر روي اين قبور قرار دارد. در بالاي قبر جنوبي، كه آن را به استر نسبت مي‌دهند، صندوق منبت‌كاري عتيقه و نفيسي قرار دارد، كه قديمي‌تر است.

بر بالاي ديوار مقبره نيز، كتيبه‌اي به زبان عبري و به صورت برجسته گچبري شده است.

خطوط عبري روي صندوق استر و گچبري‌هاي برجسته، متعلق به قرون هشتم و نهم هجري مي‌باشند

 

آخرين ويرايش : شنبه, 20 آذر 1389 23:52  

ملکـــهای فــروشــی

متل قو ( سلمانشهر)

خرید و فروش

ورود سایت

آخرین خبر


نظرسنجی

تا حالا به سلمانشهر مسافرت کرده اید؟
 

اوقات شرعی

 
سه شنبه
1396
ارديبهشت
5
 

مطالب پر بیننده